Planszówki

Gry planszowe metodą szkoleniową CIA. Czego uczą oficerów?

Myśląc o tym, w jaki sposób szkolą się agenci wywiadu, z pewnością wyobrażamy sobie zaawansowane ćwiczenia, testy sprawnościowe i psychologiczne i różnego typu akcje w terenie. Tymczasem jedną z metod szkoleniowych CIA jest… granie w gry planszowe. Ten nietypowy środek służy m.in. do szkolenia w zakresie radzenia sobie z przestępczością zorganizowaną.

Unikanie rutyny

Pomysł na nietypową metodę szkoleniową narodził się w 2008 roku. Wtedy to starszy analityk CIA David Clopper został wezwany przez swojego przełożonego i poproszony o przygotowanie nowych wewnętrznych ćwiczeń. Zwykle aby szkolić agentów oraz sprawdzać zdobytą przez nich wiedzę stosowano klasyczne metody – takie jak wykłady z flipchartami, pracę w zespołach czy briefingi. Zalatuje rutyną – i do tego dla wielu osób, które w CIA pracują już od lat, po prostu nudne.

Clopper postanowił, że coś trzeba z tym zrobić. Doszedł do wniosku, że można uczyć się w całkiem inny sposób, który do tego nie będzie postrzegany jedynie jak nauka. Wpadł na pomysł opracowania prostej gry planszowej, którą nazwał “Collection”. Jak sam stwierdził, nazwa ta nie brzmi może zachęcająco, ale przecież ma to być gra do celów edukacyjnych, a nie komercyjna.

Rozwiązywanie kryzysów na świecie

W grze Cloppera gracze muszą ściśle ze sobą współpracować, grupa graczy musi współpracować, aby rozwiązać trzy poważne kryzysy na całym świecie. Każdy z graczy reprezentuje inny typ oficerów CIA. Wspólnie wszyscy zbierają informacje, które służyć mają rozwiązaniu kryzysu. Jeśli któryś z kryzysów się rozwinie, wówczas cały zespół przegrywa.

Te proste zasady sprawiają, że grę da się porównać z popularną komercyjną planszówką o nazwie “Pandemia”, w której cały zespół działa w celu opracowania szczepionki na groźną chorobę, której ogniska wybuchają w różnych częściach świata.

Rozgrywka w grze “Collection” odbywa się przy udziale co najmniej trzech i maksimum siedmiu graczy, z których każdy odgrywa inną rolę. Występują zatem postacie analityka politycznego, analityka wojskowego oraz analityka gospodarczego. Zbierają oni informacje, podczas gdy pozostali gracze działają w innych specjalnościach.

Każdy z graczy może wykonać zaledwie dwie akcje w swojej turze, co sprawia, że kryzysy bardzo szybko przybierają na sile. Do wyboru jest przeniesienie agenta w dowolny punkt na świecie, nawiązanie nowych relacji w bieżącej lokalizacji lub próba zdobycia danych wywiadowczych. Ostatnie z działań podejmuje się przez rzut kostką. Zależnie od tego, jak wiele znajomości udało się nam nawiązać, jak wielu agentów znajduje się w tej samej strefie oraz jak dobry jest związek agenta z konkretną agencją.

Różne aspekty szkolenia agentów

Zdaniem twórcy, gra ma naprawdę wysoki poziom trudności, a podczas każdej rozgrywki gracze naprawdę angażują się w rozwiązywanie konfliktów. Taki sposób szkolenia pozwala rozwijać działanie strategiczne, myślenie z wyprzedzeniem, planowanie działań oraz oczywiście współpracę pomiędzy agentami. Tylko takie postępowanie może doprowadzić agentów do wygranej. Z kolei jeśli któryś z nich próbuje działać w pojedynkę i przez długi czas unika nawiązania kontaktu z innymi graczami, naraża całą akcję na niepowodzenie. Pokazuje to, że aktywna kooperacja agentów jest efektywniejsza w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych.

Powyższa gra jest jedną w wielu, które opracował David Clopper. Każda skupia się nainnym aspekcie pracy agenta – na przykład zamiast na trenowaniu umiejętności współpracy bardziej koncentrować się może na zbieraniu i analizowaniu informacji. Niezależnie od tego, wszystkie okazują się być dobrym narzędziem szkoleniowym agentów CIA.