Gry wideo

Czy sporty elektroniczne mogą być dobre dla zdrowia?

Zgodnie z klasyczną definicją sportu, jest to aktywność, która angażuje człowieka fizycznie, sprzyja rozwojowi jego kondycji i korzystnie wpływa na zdrowie. Klasycznym przykładem może być piłka nożna lub bieganie. Inni ludzie po prostu postrzegają to jako coś, co można postawić na STS. Jednak w nowszym ujęciu tego, czym jest sport, pojawia się zagadnienie do niedawna jeszcze traktowane z przymrużeniem oka: sport elektroniczny. Oznacza ono aktywność intelektualną. Czy więc taka forma sportu może być dobra dla zdrowia?

Czy to naprawdę sport?

Na wstępie warto przypomnieć, że w prawodawstwie wielu krajów definicja sportu uległa w ostatnim czasie sporym zmianom. W Polsce już w 2017 roku sejm uznał, że w ramach tego, co powszechnie uznajemy za sport, powinno uwzględnić się także aktywności o innym charakterze: intelektualnym (jeśli chcesz przeczytać więcej o sporcie w Polsce, kliknij tutaj). Jest to oczywiste odniesienie do e-sportów, czyli po prostu rywalizacji w grach komputerowych.

Sceptycznym sporty elektroniczne kojarzą się przede wszystkim z kompletnym zaprzeczeniem definicji “prawdziwego” sportu. Bo przecież większość z nas wyobraża sobie przeciętnego gracza jako człowieka bez “formy”: albo wychudzonego, któremu po trzech dniach nieustannej gry z nosa leci krew, wpychającego sobie wacik by zatamować krwawienie i kontynuować misję, albo jako osobę z nadmiarem kilogramów, konsumującą do gry kolejną paczkę chipsów, popijając colą lub energetykiem.

W rzeczywistości jednak taki obraz jest mylny, a dotyczyć może raczej amatorów grania, którzy niekoniecznie odnoszą w ulubionych tytułach spektakularne sukcesy. Bycie profesjonalnym graczem nie ma żadnego związku z taką postawą.

Co to znaczy być e-sportowcem?

Mawia się, że w zdrowym ciele zdrowy duch. Jest to stwierdzenie prawdziwe, bo przecież nasza kondycja oddziałuje na naszą psychikę i sprawność mózgu. O ile nie oznacza to, że osoby o gorszej sprawności fizycznej z założenia są mniej wydajne intelektualnie, o tyle w intensywnych aktywnościach umysłowych silniejszy organizm osiągnąć może wyższy poziom wydolności. Mówiąc inaczej: jeśli chcesz osiągać sukcesy w sportach elektronicznych, to po prostu musisz dbać o swoją kondycję fizyczną. Turniej “World of Warcraft” to nie partia szachów, w której każdy z zawodników ma określony czas na wykonanie akcji. Wielu profesjonalnych e-sportowców zwraca uwagę, że przygotowanie się do turnieju to nie tylko godziny spędzone przed komputerem, ale też czas poświęcony na regenerację ciała.

Badania naukowe wielokrotnie udowodniły, że aktywność fizyczna przekłada się na lepszą sprawność mózgu. Jest lepiej dotleniony przez co zwiększa się jego wydajność. Gracz osiąga wyższy poziom koncentracji, a to w grach często jest bardzo ważne. Jest więc oczywiste, że aby być lepszym zawodnikiem, trzeba inwestować swój czas również w aktywność fizyczną. Dla przykładu ćwiczenia aerobowe przyspieszają proces uczenia się i zapamiętywania. Oprócz tego, stymulują wzrost i rozwój komórek mózgu. Prowadzą też do przemian hormonalnych, korzystnych dla zwiększenia wydolności procesów poznawczych. Ma to ogromne znaczenie, jeśli zauważymy, że granie na komputerze wcale nie jest tak prostą czynnością i zwyczajną rozrywką. Wręcz przeciwnie – osiągnięcie wysokiej wydajności w grze wymaga wzmożonej koncentracji. Przeciętnie zawodowcy wykonują nawet 400 akcji na minutę, wykonując zadziwiająco szybkie ruchy ręka-oko. Tętno gracza w trakcie gry osiąga nawet 180 uderzeń na minutę – czyli prawie tyle, co u kierowcy wyścigowego podczas rajdu.

Przeciwnie do aktywności fizycznej, jej brak prowadzi do wyniszczenia organizmu. Nie da się tego zakwestionować, bo potwierdzają to liczne badania. Jak widać więc, sporty elektroniczne, choć same w sobie nie są typową aktywnością fizyczną, to jednak aby je uprawiać i by osiągać w nich dobre wyniki, trzeba być również w dobrej kondycji fizycznej. Może zatem osoby sceptyczne bardziej łaskawym okiem spojrzą na tę nową i bez wątpienia dopiero rozwijającą się dyscyplinę? Nawet jeśli niektórzy nie dadzą się do niej przekonać, to jednak popularność sportów elektronicznych jest dziś już czymś nie do zakwestionowania.